Technologiebedrijf Huawei profileert zich steeds nadrukkelijker als een goedkoop alternatief voor Samsung en Apple. De wereldwijde smartphonemarkt komt daarmee verder onder druk te staan.
Huawei zag zijn omzet in het eerste halfjaar van 2016 flink stijgen. De grootste smartphonemaker na Samsung en Apple plukt daarmee de vruchten van zijn brede productportfolio. Naast consumentenapparaten biedt Huawei onder meer cloud-oplossingen voor bedrijven en netwerkapparatuur aan. Ongetwijfeld speelt ook een rol dat Huawei`s smartphones beduidend goedkoper zijn dan die van de grote concurrenten.
Stijgende omzet, dalende operationele marge
In het eerste halfjaar sleepte het Chinese bedrijf in totaal 245,5 miljard yuan bijeen, wat neerkomt op 33,5 miljard euro. Daarmee steeg de omzet met maar liefst 40 procent ten opzichte van 2015. Huawei deed geen mededelingen over de nettowinst, maar zal ongetwijfeld de toenemende concurrentie op de smartphonemarkt in de portemonnee voelen. De operationele marge zakte van 18 procent vorig naar naar 12 procent dit jaar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl